Je woning tegen brand verzekeren
Verzekering afgesloten door de huurder
Sinds 01/01/2020 is het afsluiten van een brandverzekering op je inboedel niet meer verplicht. Desondanks raden wij je toch nog steeds aan om je inboedel te verzekeren tegen brandschade. De polis kan afgesloten worden bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze.
Ethias biedt de mogelijkheid aan de huurders van Kempisch Tehuis om een bijkomend verzekeringspakket (inboedelverzekering, familiale verzekering, rechtsbijstand, en eventueel diefstal en vandalisme) af te sluiten tegen een gunstig tarief.
Klik hier indien je hierover meer inlichtingen wenst.
Ook geven wij u graag de nodige informatie bij de ondertekening van uw huurcontract.
Om de GDPR-regelgeving ter bescherming van uw persoonsgegevens toe te passen engageert Ethias zich ten volle tot het respecteren van uw rechten ter zake.
Klik hier voor de privacy-clausule.
Indien u wenst dat Ethias contact met u opneemt, vul dan hier uw naam, voornaam en telefoonnummer in, en klik op VERZENDEN.
Verzekering afgesloten door Kempisch Tehuis
Kempisch Tehuis heeft een brandverzekering afgesloten die u als huurder beschermt en ook ‘derden’ beschermt die eventueel door hetzelfde incident schade ondervinden.
Wat betekent “afstand van verhaal”?
De clausule “afstand van verhaal ten voordele van de huurder en derden” betekent dat Ethias, de verzekeraar van de huisvestingsmaatschappij, bij de huurder geen terugvordering zal doen van de gemaakte kosten voor schade aan het gebouw. Zelfs niet als de oorzaak van de schade bij deze huurder ligt.
Dit natuurlijk met uitzondering van “kwaadwilligheid of opzet” of indien de huurder dit risico toch verzekerd heeft. Het mogelijke verhaal van ‘derden’ is eveneens gedekt door de verzekering van de huisvestingsmaatschappij , d.w.z. de schade die een ongeval kan veroorzaken aan goederen van derden, met inbegrip van uw buren en uw eventuele gasten. (cfr. art. 1382 tot 1386bis van het Burgerlijk Wetboek).
Wat moet er gebeuren in geval van schade?
Indien u schade hebt aan uw woning, neemt u steeds contact op met de onderhoudsdienst van Kempisch Tehuis.
Zij zullen de herstelling zo spoedig mogelijk inplannen.
De herstellingskosten voor gebouwschade zijn steeds ten laste van Kempisch Tehuis, en zullen niet doorgerekend worden aan de huurder (uitgezonderd bij kwaadwillig opzet).
Kempisch Tehuis zal de kosten voor gebouwschade vervolgens trachten te recupereren bij haar verzekeringsmaatschappij.
Daarom is het belangrijk is dat u ons zoveel mogelijk informatie geeft:
– welke schade heeft zich voorgedaan?
– wat is de juiste oorzaak?
– kan er iemand aansprakelijk gesteld worden?
– zijn er getuigen?
Bovendien bezorgt u ons best ook het nodige bewijsmateriaal, zoals een attest van klachtneerlegging, een pv, een aanrijdingsformulier en foto’s.
Indien u schade hebt aan uw inboedel, neemt u contact op met uw eigen verzekeringsmaatschappij.
Opgelet! Verfraaiïngswerken zoals verven en behangen maken ook deel uit van de inhoud, en worden nooit vergoed via de verzekering van Kempisch Tehuis.
Uw verzekeraar zal u vergoeden voor de geleden schade.
Indien blijkt dat Kempisch Tehuis verantwoordelijk is voor de schade, zal uw verzekeraar onze maatschappij in gebreke stellen, en de kosten verhalen.
Indien u hierover vragen hebt, kan u contact opnemen met Hilde Boonen op 011/81 07 13 of via hilde.boonen@cvkt.be.